Tarotkort – en kort historie

Postet av chowbow 24-10-2008

* Hvor kommer tarotkort fra og hvor gamle er de?
* Mantegnas Tarocchi, 1400-tallet
* De eldste kortene, 1400-tallet
* Trykket tarotkort, 1500-1781
* Den okkulte perioden, 1781-1909
* Rider-Waite, 1910
* Århundret 1911 – 2000

Hvor kommer tarotkort fra og hvor gamle er de?

Man kan få et noenlunde presist svar på når (Tarot) kort oppsto, ved å se på gamle tekster – særlig dem som ikke omtaler kort:

* Ovid, som levde omkring Kristus’ fødsel, beskrev i «Ars Amatoria» alle de spillene unge mennesker skulle kjenne for å klare seg i samfunnet, men verken han eller andre greske og romerske forfattere omtaler kort (og heller ikke kredittkort 😀 .)
* Den kristne kirken har vært flittig med forbud mot all slags spill og hasard, og nevner ikke kort før i det 15. århundredet.
* Francesco Petrarca (1304-1374) skrev en avhandling om hasard, men fremdeles uten å nevne kort. For øvrig eksisterer det fremdeles over 1.000 av de brevene han skrev fra reisene sine i Tyskland, Frankrike og Italia, hvor han altså heller ikke støtte på kort.

Den eldste omtalen av kort er et dokument fra Bern fra sist i det 14. århundrede, som forteller at i 1367 ble det innført forbud mot «kartenspil». Deretter gikk det rask med forbud i Firenze og Basel (1377), Regensburg (1378) og Brabrant i Belgia (1379).

De skriftlige kildene passer fint med at de eldste eksisterende tarotkortene stammer fra Nord-Italia i 1400-tallet.

Mantegnas Tarocchi består av 5 serier med 10 bilder i hver. I nederste venstre hjørne av hvert «kort» er det et bokstav fra A til E, og i høyre hjørne et tall fra 1 til 10.

E-serien viser de 10 rangklassene i samfunnet – like fra tiggeren gjennom tjener, ridder, konge og lukkende med paven. Tiggeren blir avbildet med tiggerstav og to hunder, som biter ham i beinet.

Planeten Mars er gjengitt som en stridsvogn. Det er ingen hester foran vognen, og det er underlig, for Mars blir ellers alltid avbildet med sine 2 hester, Phobos og Deimos.

Det spennende ved Mantegna er at mange av motivene går igjen i tarotkort. Dessverre vet man ikke presis hvor gamle Mantegnas Tarocchi er, så det er ikke til å si om Mantegnas Tarocchi er en forgjenger til Tarot eller omvendt.

De eldste kortene, 1400-tallet

De eldste eksisterende kortene stammer fra fyrstefamilier i Nord-Italia i 1400-tallet, som fikk kunstnere til å male rikt dekorerte kort. En av disse familiene var Visconti fra Milano.

Tiggeren med stav er i Viscontis kort blitt til en narr med kjøler, og hodet hans prydes av 7 fjær.

Stridsvogna er blitt utstyrt med to hester, til gjengjeld er «vognføreren» en kvinne; Visstnok et medlem av Visconti-familien.

Antallet kort varierer fra sett til sett. Noen Visconti-kort inkluderer de kristne dydene Tro, Håp og Kjærlighet, mens andre har både mannlige og kvinnelige pasjer og riddere. Til gjengjeld inneholder ingen av Visconti-settene de to kortene Djevelen og Tårnet, og da kortene ikke er nummere, kan man ikke vite om de 2 kortene noensinne har eksistert.

Trykket tarotkort, 1500-1781

Boktrykkerkunsten ble utbredt, og tarotkort ble vanlige menneskers eiendom. I denne lange perioden begynner Tarot å få det formatet vi kjenner i dag.

Narren blir til en omstreifer, fremdeles forfulgt av en sint hund, som flår buksene av ham. Vognen er fast utstyrt med to hester, og de fleste har fra nå av en mannlig vognstyrer.

Alle motivene er tatt fra datidens forstilleverden: Rangklasser i samfunnet (Tiggeren, Sjongløren, Keiserinnen, Keiseren, Paven, Den Kvinnelig Pave), kristne emner (Guds Tårn, Døden, Dommedag), menneskelige dyder (Måtehold, Rettferdighet og Styrke) og gresk mytologi på mellomskolenivå. Inntil nå inneholder kortene ikke elementer, som kunne antyde en «fremmed» opprinnelse. Dette skulle imidlertid snart endre seg … ….

Den okkulte perioden, 1781-1909

Stedet var Paris, og kort tid etter revolusjonen. Kongen var død, gud var avskaffet, og hemmelige selskap skjøt opp overalt.

Antoine Court de Gebelin skrev i 1781 at de 22 kortene i store arkanumer i virkeligheten var Thoths bok. Thoth var den gamle egyptiske guden for visdom, okkulte kunster og vitenskap, og ifølge Gebelin inneholdt de 22 kort den samlede kunnskapen fra de egyptiske prestene – reddet fra da de brant templer for tusener av år siden.

På dette tidspunktet hadde man ikke lært å lese hieroglyfene, og ingen kjente det old-egyptiske språket, men det forhindre ikke Gebelin i å fortelle, at’ T ‘ er den bestemte artikkelen,’ A ‘ betyr «doktriner», og’ ROSH ‘ svarer til Merkur, som svarer til Thoth. Tarot betyr altså Thoths Bok.

Og når vi snakker om Egypt: Var det ikke noe om at israelittene engang var «gjestearbeidere» hos farao? Kunne man så ikke tenke seg at jødene hadde med seg tarotkortene fra Egypt?

Eliphas Lévi var den første (i 1856) til å knytte de 22 kortene i store arkanumer med de 22 bokstavene i det hebraiske alfabetet, og de 4 kortfargene med de 4 hebraiske bokstavene i guds navn. I Lévis tarotkort har hvert kort fått tildelt sin eget hebraiske bokstav, og Vognen blir nå trukket av 2 sfinkser.

Andre lærde oppdaget at hvis man leser ordet «Tarot» fra høyre mot venstre (på hebraisk maner), får man nesten «torah» – det jødiske navnet for Gamle Testamente.

Numerologene var ikke lenge om å oppdage, at hvis det hadde vært 21 kort i store arkanumer i stedet for 22, ville det ha vært produktet av det perfekte tallet, 3, og det mystiske tallet, 7.

Rosenkreuzere, tempelriddere og andre frimurere mente at da de hadde røtter selv i det gamle Egypt var de simpelthen nødt til å ta kortene til seg.

Rider-Waite, 1910

I 1910 utga Waite og Colman Smith de kortene som er de mest brukte, mest kopiert og mest innflytelserike i dette århundret. Sammen med kortene utga Waite den boken Tarotleggerer elsker å hate: «The Pictorial Guide to the Tarot».

Narren er nå iført kostelige klær, han har fått en rose i hånden, omstreiferens vadsekk er blitt til en brodert veske, og hunden, som har bitt ham i et halvt årtusen, er blitt til en leken valp. Han er tilsynelatende på vei utover klippekanten, men Waite skriver: «Kanten, som åpner seg imot dypet, har ingen redsel. Det er, som om engler venter for å holde ham oppe, hvis det skulle skje at han hoppet ut fra høyden[ … … …] Han er en prins av den annen verden på reise gjennom denne».

Waite bruker mange sider av boken sin på å argumentere imot Gebelins teorier om at Tarot kommer fra Egypt, men likevel blir Vognen trukket av to sfinkser. Hvordan henger det nå sammen?

Saken er at Waite var medlem av rosenkreuzerlogen «Order of the Golden Dawn», og frimurerne mente å stamme fra Egypt.

Waite skriver: «Han er erobring på alle nivå – i sinnet, i vitenskap, i framskritt, i visse initieringsprøvelser. Han har slik besvart sfinksen, og det er av denne grunnen, jeg har akseptert Eliphas Lévis variasjon. To sfinkser trekker slik denne vognen».

Ovenstående kunne lett leses som om det bare var sfinksene, Waite hadde «akseptert» men en sammenligning med Lévis bilde viser at Waite også har «akseptert» våpenskjold, skulderplater og baldakin.

* Den stjerneokkuperte baldakinen er et frimurersymbol, som stammer fra den tiden hvor frimurerne måtte møtes «under stjernene» dvs. i det frie. Waite antyder nettopp frimurernes opptaksritual, når han skriver om «visse initieringsprøvelser».
* Vognen er ikke noen vogn, men derimot en firkantet steinblokk! En grov, utilhugget blokk er en frimurer, som enda ikke er helt innviet.
* Månefasene på skuldrene hans har ansikt og heter Urim og Thummim. De brukes av frimurere, som har dem fra yppersteprestene i de jødiske templene.
* Våpenskjoldet på vognen et omvendt frimurerforkle. Sirkelen med vinger er Den Vingede Horus (Egypt igjen), og den «underlige logoen» er Ling-ham og yoni.

Århundredet vårt, 1911 -?

I dette århundredet er det utgitt utrolig mange tarotkort. I enkelte tilfeller skyldes det et ønske om å endre innholdet (f.eks. Daughters grynt te Moon Tarot, som erstatter alle symbolene med kvinnelige figurer), men i de fleste tilfellene skyldes det, at Rider-Waite simpelthen ikke er pene kort .

For det første er Colmans tegninger enkle og åpne. Man trenger ikke å hete Jung eller Rorschach for å se at nettopp dette gir en større selvinnlevelse, men samtidig har det fått mange tegnere til å mene at «det kunne de tegne bedre selv».

For det annet har fargene hos Waite en spesiell symbolsk betydning, som ikke har noe å gjøre med det man lærer på kunstakademiet. Mange malere har sett på et kort som f.eks. Vognen , hvor hjulene har samme gule farge som himmelen, og tenkt at «det kunne de male bedre selv». Faktisk er det utgitt atskillige kortsett, hvor Colman Smiths originale tegninger har fått ny fargelegning (Universell Waite, Golden Waite, Albano-Waite).

Et eksempel på en moderne kunstner er Carl W. Röhrig: Narren har verken stav eller hunder, og Vognen har verken hester eller sfinkser. Kortene er utrolig flott, men forbindelsen til røttene er klippet over.

Som Tarotlegger kan man selvfølgelig være likeglad med om vognen blir trukket av hester eller sfinkser, eller om «hestekreftene» befinner seg under panseret, men det krever at man selv kjenner kortenes symbolske røtter. Det er en av grunnene til at jeg alltid oppfordrer begynnere til å starte med Rider-Waite.

——————————–

Denne artikkelen er oversatt fra engelsk. Den er ikke samtalermedgud.no sin mening. Artikkelen er lagt ut her kun som inspirasjon til egne meninger. Du er hjertelig velkommen til å kommentere artikkelen ved å fylle ut kommentarfeltet under her.

Legg til på Facebook

Legg igjen en kommentar

Merk deg: På grunn av spam må jeg godkjenne kommentaren din før den publiseres. Du behøver ikke å sende den igjen.